Laster Hendelser
Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

I anledning årets Amandusfestival viser Lillehammer filmklubb i samarbeid med filmmagasinet på nett, Montages, tre filmtitler som på hvert sitt vis er fantastiske filmopplevelser som har satt sitt preg på moderne filmhistorie. Andre, varme anbefaling ut er Wong Kar-wais In the mood for love.

I In the Mood for Love (originaltittel: Faa yeung nin wa) reiser vi tilbake til et 60-talls Hong Kong, hvor veiene til leiegårdsnaboene herr Chow (Tony Leung Chiu-wai) og fru Chan (Maggie Cheung) møtes. Begge mistenker de at deres fraværende ektefeller er utro mot dem, og finner derfor trøst i hverandres selskap. Jo tettere bånd de knytter, dess sikrere blir de på at det er de to som hører sammen – men i stillhet inngås en konsensus om å ikke begi seg ut i samme overtredelse som partnerne sine.

In the Mood for Love er en slående vakker kjærlighetshistorie, som med jevne mellomrom listes opp som en av 2000-tallets beste filmer. Kinesiske Wong Kar-wai er kjent for sin gjenkjennelige regi-stil, hvilende på emosjonelle beretninger som forsterkes av visuelle stilgrep. Med kritikerroste verker som Chungking Express (1994), Happy Together (1997) og 2046 (2004), troner likevel kjærlighetshistorien om naboparet som en av hans største bragder. Filmen ga blant annet Wong en Palme d’Or-nominasjon ved filmfestivalen i Cannes, i tillegg til å vinne pris for beste mannlige hovedrolle og filmteknisk arbeid.

I møtene mellom herr Chow og fru Chan dras tilskueren inn i den ladde spenningen dem imellom. Det som for utenforstående ville sett ut som et fåmælt måltid eller et stjålet korridorblikk, blir i stedet amorøse gnister for den innvidde. Relasjonen mellom de forelskede blir slik en bemerkelsesverdig dans, koreografert ned til den minste detalj, som selv bevegelsene i fru Chans vakre kjoler.

Med In the Mood for Love demonstrerer Wong Kar-wai med sirlig presisjon hvordan hver filmkomponent – det være seg foto, lyd, klipp og produksjonsdesign – spiller en ekspressiv og sanselig rolle, som til sammen utgjør en dirrende emosjonell og stemningsfull seeropplevelse. Kanskje mer enn noe annet klarer dessuten filmen å mestre et fengslende vekselspill mellom det skjøre og kraftfulle, storslåtte men tilbakeholdne, og anstendige men lidenskapelige – en trykkende ambivalens som forsterker hver en impuls, og gjør In the Mood for Love til et unikt og egenartet verk.

Kristine Tingvik Aas

OBS. Filmklubbmedlemmer og innehavere av festivalpass går gratis!