Turboneger-gitarist og musikkredaktør for Tidal, Knut «Euroboy» Schreiner, kommer til Lillehammer for å prate om The Rolling Stones, Altamont-tragedien og Gimme Shelter (1970). Her er en teaser på hva du kan forvente deg av tirsdagens foredrag og visning, med Schreines egne ord.

«Rolling Stones’ gratiskonsert på Altamont Speedway 6. desember 1969 er av stor mytologisk betydning i både rockehistorien og sosial historie. Konserten endte tragisk og ble oppløst i kaos og skuffelse, og konserten har derfor blitt symbolet på sekstitallets slutt og hippiedrømmens undergang. Altamont skulle være vestkystens ‘Woodstock’ men endte opp med å bli det motsatte.

På den annen side markerer Rolling Stones’ amerika-turné senhøsten 1969 starten på det moderne konsertformatet; rockekonserten som spektakulær underholdning med lyd, lys og show-effekter i store sportsarenaer. Tidligere hadde konserter med Beatles og Stones vært et tenåringsfenomen med hylende jenter og enkle produksjoner. Men når Stones inntok Madison Square Garden for å gjøre tre utsolgte konserter – uka før Altamont-tragedien – var det tydelig at rock hadde blitt et større kulturelt fenomen, en generasjons-identitet og drivkraft for studentopprøret.

Turneen ble opprinnelig satt opp for å få inn litt penger i bandkassa, men ble en uventet suksess. Fra nå av skulle konserter, ikke platesalg, bli den viktigste inntektene for artisten – Stones var pionerene her. En utilsiktet effekt av dette, var at Stones plutselig ble et bra live band, de ble tighte, og de fant sitt estetiske og musikalske uttrykk en gang for alle. I årene 1969-73 var de verdens beste rockeband.

Dokumentarfilmen Gimme Shelter er laget av brødrene Albert og David Maysles – to eldre herrer som ikke var kjent med Stones og rockekulturen, men hadde en kunstnerisk tilnærming og var sentrale navn i sjangeren direct cinema eller cinema varieté. Ideen her er at kamera objektivt dokumenterer omgivelsene, sånn at virkeligheten utspiller seg foran betrakterens øyne.

Gimme Shelter dokumenterer rockemyten i all sin unge, glamorøse og intense prakt – den gangen dette var noe helt nytt. Den fanger også øyeblikket da Stones når sitt kanskje kunstneriske høydepunkt, med innspillingen av ‘Wild Horses’ og ‘Brown Sugar’ i Muscle Shoals-studioet i Alabama. Her ser man hvordan Jagger og co. ikke bare var motivert av suksess, penger og heite damer, men av en dyp forståelse og kjærlighet til den amerikanske musikkarven.

Med Altamont-konserten som siste stopp, fikk naturligvis filmen et tragisk klimaks som gir filmen en fascinerende tvetydighet om rock som noe man begjærer, men også som noe farlig, mislykket og potensielt meningsløst. Det gjør etter min mening Gimme Shelter til den beste rockumentaren noensinne, og jeg gleder meg til å kunne introdusere den for film- og musikkinteresserte på Lillehammer.»

Knut Schreiner (29.09.16)

For mer informasjon om arrangement, se her.